wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Polecamy - aktualności
  4. „Pani Furia” na scenie Wrocławskiego Teatru Współczesnego
„Pani Furia” na scenie Wrocławskiego Teatru Współczesnego

Dramat „Pani Furia” został doceniony przez jury II Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU, organizowanego przez Wrocławski Teatr Współczesny i miasto Wrocław. Teraz autorka tekstu Grażyna Plebanek odbiera swoją nagrodę – realizację teatralną na deskach WTW. Prapremiera na Dużej Scenie 19 maja br.

Reklama

Grażyna Plebanek jest doświadczoną pisarką, docenianą szczególnie za umiejętność wciągającej narracji i wyraziście kreślone postaci bohaterów swoich powieści. „Pani Furia”, która ukazała się w 2016 r., pozwala tę opinię o autorce podtrzymać. Podczas przygotowań do pisania tej książki Plebanek zgłębiała afrykańską literaturę mówioną, a nawet jeździła z policjantami na patrole. Po co? Ponieważ główna bohaterka, Alia, pochodzi z Konga, a w Europie zostaje policjantką.

Trzeba dodać, że Grażyna Plebanek (fot. powyżej T. Walków) od kilkunastu lat mieszka w mulikulturowej Brukseli, gdzie toczy się akcja powieści, więc inspiracji do opisywania kondycji współczesnej Europy, teraz szczególnie „uwikłanej” w problemy związane z migracją, niewątpliwie jej nie brakuje.

Czytaj: Wywiad z Grażyną Plebanek dla www.wroclaw.pl

Swoi kontra Obcy

Alia należy do rodziny imigrantów z Afryki, którzy w różny sposób starają się radzić sobie z poczuciem obcości i wrogością w nowym kraju, w Belgii. Dziewczyna ma trudne relacje zwłaszcza z ojcem, który próbę zakorzenienia się w nowej rzeczywistości przegrywa i ostatecznie wraca do ojczyzny. Matka w Brukseli zostaje, ale czuje się obco.

O swoich bohaterach Grażyna Plebanek opowiada: 

„Dzieci na początku czują się inne, obce w świecie, który inaczej pachnie, smakuje. Z czasem wywalczą sobie tu swoje miejsce, niekiedy uciekając się do przemocy. Poczucie obcości będzie im stale towarzyszyć. Podobnie jak potrzeba przynależenia – do narodu, rodziny, paczki z podwórka, kolegów z pracy. Ci ostatni będą tę potrzebę wykorzystywać dla własnych celów, grać na niej, manipulować poczuciem lojalności”.

O wymowie powieści autorka zaś mówi:

„To rzecz o desperackiej walce przeciwieństw, Swój – Obcy. O przyciąganiu i odrzucaniu się płci, ras, kultur i stereotypów w Europie w czasach migracji, zmian ekonomicznych i kulturowych. W centrum tej opowieści znajduje się dziewczyna, kobieta zmuszona dokonywać ciągłych wyborów w tej niewyraźnej rzeczywistości. I złość, której nie wolno jej okazać”.

Czas furii

Grażyna Plebanek wnikliwie „analizuje” swoich bohaterów. Z precyzją pokazuje, jakimi „narzędziami” posługują się dziś europejskie społeczeństwa w stosunku do obcych im mentalnie i kulturowo ludzi –  to protekcjonalizm, kpina, lęk, szydzenie, seksizm i agresja. W roku 2015 napisała adaptację teatralną swojej powieści, która została nagrodzona w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU za „wnikliwe rozpoznanie i oryginalne przedstawienie zagrożeń współczesnego świata”.

Tymczasem to, co już w dniu prapremiery 19 maja zobaczą widzowie na Dużej Scenie WTW, nie wyszło w stu procentach spod pióra Grażyny Plebanek.

 

Reżyser Krzysztof Czeczot, fot. BTWphotographersMaziarzRajter

– Gdy przeczytałem tekst Grażyny Plebanek, pierwsza myśl, która i mnie, i scenarzystce przyszła do głowy – żeby „nie opowiadać” tylko o tzw. złej Europie, ponieważ zło nie ma granic – mówi reżyser przedstawienia Krzysztof Czeczot. – Zdając sobie sprawę, że dopisanie nowego wątku do tekstu Grażyny Plebanek to jednak duża ingerencja w oryginalne dzieło, powiedziałem autorce, z czego wynika ten zamysł, jaka jest idea całego przedstawienia. Ona przyjęła to z ciekawością i akceptacją – wyjaśnia i dodaje, że tekst w ostatecznej formie powstawał już od co najmniej roku.

Tym nowym wątkiem jest postać Anielki, jej matki, księdza – ludzi, którzy żyją w Polsce, i stworzyła go od strony dramaturgicznej Jadwiga Juszkowicz.

– Struktura spektaklu przewiduje pokazanie tych dwóch światów [bohaterki dramatu Plebanek - Alii i dodanej przez scenarzystkę - Anielki - red.], a myśl przewodnia nam towarzysząca to pokazać, jak różne braki: miłości, empatii, bliskości, wstydu, szacunku do drugiego człowieka, odpowiedzialności, odwagi, refleksji na własny temat czy satysfakcji z życiowego statusu działają na człowieka i doprowadzają do furii. Ta furia, potem niepowstrzymana, sprawia, że dookoła jest tylko ogień, pożoga i cierpienie - mówi Krzysztof Czeczot. Akcja spektaklu toczy się />>w Brukseli<>miasto europejskie", i />>we Wrocławiu<>będzie zaskakująca i dojmująca<>Pani Furia<

Sprawdź daty spektakli:

Pani Furia

Pani Furia

Dramat
Termin od 19 maja 2018 do 25 maja 2018

Miejsce Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego

Zobacz

Zbiórka w WTW na rzecz poszkodowanych w Syrii

Przed spektaklem „Pani Furia” 24 i 25 maja Polska Akcja Humanitarna zorganizuje we Wrocławskim Teatrze Współczesnym zbiórkę funduszy, które przeznaczone zostaną na pomoc osobom poszkodowanym podczas wojny w Syrii. W imieniu PAH, jako wolontariusze, kwestować będą członkowie zespołu WTW: Anna Kieca, Elżbieta Kozak i Paulina Wosik.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl