wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Prawdziwe arcydzieła w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Na zdjęciu trzy kupione do zbiorów obrazy – od lewej „Martwa natura z rybami” Meli Muter, „Portret Henri Roche” Olgi Boznańskiej i „Portret Kazimiery Żółtowskiej” Franciszka Lampiego  fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Na zdjęciu trzy kupione do zbiorów obrazy – od lewej „Martwa natura z rybami” Meli Muter, „Portret Henri Roche” Olgi Boznańskiej i „Portret Kazimiery Żółtowskiej” Franciszka Lampiego

Obrazy Olgi Boznańskiej, Meli Muter, Franciszka Ksawerego Lampiego, Antonia Ponce i płaskorzeźba Henryka Wicińskiego. Taki prezent z okazji jubileuszu podarowało sobie Muzeum Narodowe, które w ubiegłym roku świętowało 75-lecie działalności. Zakupione dzieła, w tym najbardziej znaczące - portret Olgi Boznańskiej i martwą naturę Meli Muter - można już oglądać w gmachu głównym na wystawie stałej.

Reklama

Większość dzieł została kupiona z prywatnych polskich i zagranicznych kolekcji, natomiast „Portret Kazimiery ze Skoraszewskich Żółtowskiej” Franciszka Ksawerego Lampiego pozyskano z domu aukcyjnego (wszystko dzięki specjalnej dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).

Muzeum Narodowe we Wrocławiu wzbogaciło się o wyjątkowo cenne dzieła sztuki, w tym artystów, których prac do tej pory nie miało w swojej kolekcji. Te nowo pozyskane dzieła sztuki będą ozdobą naszej kolekcji i z pewnością sprawią wielką radość naszym gościom muzealnym.
Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Olga Boznańska i Mela Muter – ich obrazy zachwycają

Zainteresowanie bodaj najwybitniejszą z polskich malarek nie maleje. Biografia artystki „Boznańska. Non finito” Angeliki Kuźniak jest bestsellerem, a obecna wystawa prac Boznańskiej w Muzeum Gdańska cieszy się gigantycznym zainteresowaniem. 

Do kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu został zakupiony „Portret Henri Pierre’a Roche” z ok. 1903 roku. Na płótnie, które pochodzi z najlepszego okresu twórczości malarki, przedstawiony został pisarz i krytyk artystyczny awangardy, należący do kręgu paryskiej Bohemy Montmartre’u w czasach Maxa Jacoba, Gertrudy Stein i Pabla Picassa, później związanego m.in. z ruchem dada.

To malarski szkic skupiony na studium twarzy, w której opracowaniu widać powracające napięcie między rzeczowością i wnikliwością portrecistki, wsparte obserwacją efektów świetlnych i postimpresjonistycznym dążeniem do dezintegracji zwartości form.
kuratorzy Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Obraz Olgi Boznańskiej obejrzymy w gmachu głównym na stałej wystawie „Sztuka polska XVII-XIX wiek”.

Ozdobą wystawy stałej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu będzie też nowo zakupiona martwa natura Meli Muter (1874–1967), polskiej malarki żydowskiego pochodzenia. 

Uznawana była za świetną portrecistkę, ale również autorkę pejzaży i martwych natur, niezwykle uzdolnioną, skłonną do eksperymentów formalnych, kolorystycznych, barwną i niezależną osobowością twórczą luźno związaną ze środowiskiem Ecole de Paris.

Jej prace obok dzieł Olgi Boznańskiej czy Anny Bilińskiej-Bohdziewiczowej składają się na jedną z najciekawszych spuścizn malarskich polskich artystek przełomu XIX i XX w. 

Martwa natura z rybami jest doskonałym przykładem jej ekspresyjnego stylu i dużej klasy malarskiej. Malowana gęsto kładzionymi, mięsistymi plamami barwnymi, pełna jest wyrafinowanych, kolorystycznych niuansów, ale i intensywnych, soczystych barw. Bezradne, rzucone na stół martwe ryby ukazane w towarzystwie bukietu purpurowych rzodkiewek i świeżej zieleni niedojrzałych jabłek z rekwizytów urastają do motywu bezbronnej ofiary.
kuratorzy Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Obraz Meli Muter obejrzymy w gmachu głównym na wystawie stałej „Sztuka europejska XV-XX w.” 

Lampi – rozkochany w Warszawie portrecista 

Na obrazie Franciszka Ksawerego Lampiego (syna malarza Jana Chrzciciela Lampiego st.), który w latach 1788–1791 działał na dworze króla Stanisława Augusta, zaś od 1815 r. do śmierci mieszkał i pracował głównie w Warszawie, zaś znany był z krajobrazów, scen pasterskich, mitologicznych, zwłaszcza jednak z portretów, mamy Kazimierę ze Skoraszewskich Żółtowską.

Kim była bohaterka portretu? Córką Macieja i Rozalii z Otockich, a od roku 1803 żoną Edwarda Józefa Benedykta Żółtowskiego herbu Ogończyk. Jej córkę Magdalenę (Ninę) z Żółtowskich Łuszczewską także portretował Lampi, a ten obraz znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

 

Martwa natura specjalisty, płaskorzeźba ocalona

Obok obrazów Boznańskiej, Muter, Lampiego do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu kupiono także jeszcze dwie prace.

Pierwszą jest „Martwa natura z naczyniami i owocami” z ok. 1650 Antonia Ponce, barokowego hiszpańskiego malarza, specjalisty od martwych natur.

Można ją podziwiać w gmachu głównym na wystawie stałej „Sztuka europejska XV-XX w.”

Drugą płaskorzeźba Henryka Wicińskiego „Akty wiązane” z 1936–1937, jedna z niewielu prac współzałożyciela Grupy Krakowskiej, które przetrwały wojenną zawieruchę i zachowały się do naszych czasów. Jej tematem jest motyw kobiecych sylwetek ujętych zarówno w ruchu, jak i statycznych, zwróconych w różne strony.

Fryz Henryka Wicińskiego obejrzymy z kolei w Pawilonie Czterech Kopuł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl